close
People & CultureThink pieces

Employer Branding: de belofte van de werkgever

In gesprek met Remko Verheul, Chief People Officer Bij Albelli.

Als Chief People Officer richt Remko zich op mens en talent in de organisatie. Hij is verantwoordelijk voor het aantrekken, ontwikkelen, behouden en door laten stromen van talent. Dit doet hij voornamelijk binnen internationale E-commerce. Binnen deze wereld gaan ontwikkelingen snel, dat vereist een flexibele en mensgerichte focus. Van Travix (online aanbieder van vliegtickets) stapte hij onlangs over naar Albelli, een internationale snelgroeier van kwalitatieve fotoprint producten. Interessant om met Remko te praten over de verschillen tussen twee verschillende E-commerce Brands, culturen, en waar je als Chief People Officer je focus legt.

Waar ervaar jij een verschil in focus op Employer Brand strategie? Na je overstap?

“Zowel Travix als Albelli halen hun omzet 100 procent online, beide hebben een sterk e-commerce product. Travix verkoopt vliegtickets en coördineert de reiservaring van de klant. Het grote verschil is dat het Albelli product “verticaal geïntegreerd” is, zodra de klant een product bestelt, gaat ons team full-service gericht aan de slag. We hebben een in-house print en productieproces. Zo’n propositie, en internationale positionering,  heeft een sterke invloed op de benodigde personeelssamenstelling. Je bent afhankelijk van teams met diverse specialismen, achtergronden en nationaliteiten om een kwalitatief product te blijven produceren en leveren. Diversiteit, binnen cultuur én strategie, speelt hierin een grote rol. Op het gebied van Employer Branding is “de belofte” als werkgever richting de kandidaat heel anders dan bij Travix.”

Waar lag de focus als werkgever dan bij Travix?

“Bij Travix lag de focus vooral op het motto “we move people”. Een motto die verschillende organisatielagen raakt. Op het eerste gezicht beweegt de organisatie de klant letterlijk van A naar B. Daarnaast betekent dit motto ook dat de organisatie mensen in hun hart wil raken, emotioneel wil bewegen. Zowel de klant als ook het personeel. Want bij Travix is het belangrijk dat het personeel op het gebied van carrière bewogen wordt, verder kan groeien. Dat is de werkgevers belofte. Het Employer Brand component zat hem vooral in het creëren van een onvergetelijke groei ervaring voor het personeel.”

Is zo’n gelaagd Employer Brand component ook van toepassing bij Albelli?

“Jazeker. We werken nu aan het motto “picture yourself at Albelli”, waarbij we ons richten op de interesse van ons personeel in werk. Denk aan vragen als “welke skills en experiences vind je als werknemer interessant?” en “waar zoek je nog verdieping?”. Ik geloof heel erg dat personeel verbinding zoekt tot “purpose”, en dat je daar mensen positief in kunt stimuleren en sturen. Daar ligt als Chief People Officer ook de uitdaging, want als die match niet klopt wordt het motiveren van personeel, maar ook talent attraction, heel lastig.

Op dit moment ben ik heel benieuwd hoe de Employer Brand binnen Albelli zich verder gaat ontwikkelen. Ik ben net begonnen met een voor mij nieuw team. Als je me over zes maanden spreekt vertel ik graag meer” .


Hanne Wassink
×