close
People & CultureThink pieces

Leren in groepsverband lijkt lastiger te zijn geworden

Leren in groepsverband
Leren in groepsverband

In gesprek met Twan Paes van Action Learning Academy

Veel organisaties in Nederland hebben moeite met loslaten, vooral wanneer het leersystemen betreft. Hoe komt dat? We spraken met Action Learning Director Twan Paes, over groei en onze leermentaliteit als professionals. Volgens hem ligt deze ‘fixed mindset’ onder andere aan onze typische ‘alles is al goed geregeld cultuur’. Een vastgeroeste conditionering die soms wat tegen kan houden wanneer het onze ontwikkeling betreft. “We zijn in Nederland ontzettend goed in het hebben en houden van controle. We zijn leergierig, vooral individueel. Maar leren in groepsverband, op de werkplek? Onze uitdagingen delen met elkaar? Het lijkt lastiger te zijn geworden de laatste jaren”.

Ontwikkeling in een snel veranderende wereld

Vanuit het World Institute for Action Learning (WIAL) houdt Twan zich internationaal bezig met het opleiden en inzetten van Action Learning coaches. Daarbij coacht hij zelf ook. Action Learning wordt inmiddels wereldwijd ingezet om het leerproces in organisaties sterker te maken. Dat draait met name om resultaatgericht te leren en presteren. Op het gebied van organisatiegroei ziet Twan een belangrijke uitdaging. “Wat ik in Nederland veel zie is dat het professionele leerproces nog te veel neigt naar het ouderwetse klaslokaal systeem. Weten we iets niet? Dan wordt er al snel naar een intensieve opleiding gegrepen. We bouwen aan CV’s met geaccrediteerde opleidingen, maar zodra we daarmee klaar zijn is de wereld alweer veranderd en hebben we weer nieuwe skills nodig.”

Afgebakende individuele ontwikkeling

Volgens Twan hebben we vooral in Nederland moeite met leren in groepsdynamiek, collectief leren in de praktijk. Organisaties buiten Nederland zijn veel beter in het loslaten van deze controle. Het individu lijkt het het leerproces vooral zélf te willen uitvoeren.  “Met onze individualistische mindset zijn we dit van nature gewoon niet gewend. Binnen klassieke organisaties en het klassieke onderwijs leren we van de leider die boven ons staat. Dit is het leersysteem dat we kennen en vertrouwen.

Waardevolle collectieve kennis

Het individu in Nederland is daarbij sterk in zelfstandige groei. Hij dekt zich in voor de volgende reorganisatie, werkt aan zijn ontwikkeling, en is vaak goed in staat een nieuwe functie te bekleden. Maar die persoonlijke afgebakende ontwikkeling, of fixed mindset, gaat soms ten koste van échte groei impact. Groei op de lange termijn. Het collectieve leerproces. “Er zit inmiddels heel veel waardevolle kennis in de groep zélf, tussen collega’s onderling bijvoorbeeld. Maar daar durven we nog maar weinig gebruik van te maken. Terwijl we met zo’n growth mindset wél sneller kunnen groeien en vernieuwen als organisaties”.

Community learning een sleutelrol

In die snel veranderende wereld van nu, waarin leef- en werkdruk soms tegen elkaar opboksen, is de zoektocht naar balans niet meer weg te denken. Ontwikkeling wordt verwacht. Van onszelf én van de werkgever. Bovendien zijn we als mens leergierig, en willen we intrinsiek ook graag verder leren. Maar daar hebben we nauwelijks tijd voor. Ook Twan ziet dat organisaties, teams en werknemers dagelijks struggelen met die tijdsdruk. “Echte ontwikkeling kan bijna niet meer plaatsvinden buiten werkuren, daarom is het zo mooi het leerproces ‘uit het klaslokaal te halen’ en een primaire rol te geven op de werkvloer. In de praktijk leren van én met elkaar. Zo brengen we collectief de organisatie naar een hoger niveau”.

Quincy Burke
×