close
People & CultureThink pieces

Leren van Arye Kirzner: de unieke drijfveren van een Recruiter

Waarom kies je voor recruitment? En hoe kom je in dit vak terecht? Soms via omwegen. We stelden deze vraag aan Arye Kirzner, verantwoordelijk voor Talent Acquisition bij Mollie Payments. Dankzij zijn unieke drijfveren en motivatie beleeft Arye een interessante carrière groei. En die begon anders dan je zou verwachten. Het begon voor hem namelijk in een wijnwinkel aan de van Baerlestraat in Amsterdam. Geen Recruitment, maar bourgondische Vojacek wijnen uit Maastricht. Een eerlijk gesprek met Arye over drijfveren, levenskeuzes en het belang van de juiste bedrijfscultuur. 

Recruitment: een onverwachte start

“Het was zo rond de crisistijd in 2012, ik was net afgestudeerd, wilde graag meteen aan het werk. Omdat ik zelf uit een wijnfamilie kom, leek het mij wel wat om te starten in een wijnwinkel. Met mensen praten, advies geven, oprechte connecties leggen. Het sociale aspect zocht ik. Maar wat ik écht wilde doen? Ik had geen flauw idee. Dit hield ik zo’n jaartje vol. Langzaam begonnen de ‘dooie uurtjes’ in de ochtend, waarin geen klant binnenkwam, aan me te knagen. Ik miste uitdaging, excitement. Tot op een dag één van onze vaste klanten de winkel in kwam lopen, het was Recruitment ondernemer Kaan Anit. “Zeg jij hebt toch wel meer in je mars dan wat je hier doet? Waarom sta jij eigenlijk in een wijnwinkel?”, vroeg hij vol nieuwsgierigheid. Ik wist dat hij gelijk had. Toen hij vroeg of het recruitment vak niet iets voor mij was, had ik eerlijk gezegd geen idee wat dit vak inhield. Zijn uitleg beviel mij wel, en het daaropvolgende gesprek binnen zijn bedrijf verliep ook uitstekend. Al snel daarna ging ik als Recruiter aan de slag bij Ardekay, onderdeel van Ambitious People Group. 

Van recruitment naar baby’s

“Ik kwam in een warm netwerk terecht. Zelfs vrienden van vrienden bleken bij Ardekay te werken. De uitdaging die ik had gemist kreeg ik hier tot de macht 10. Ik ging door een drill machine. Leerde alles over Sales. Dook in de kunst van het overtuigen. Ik vond het allemaal waanzinnig inspirerend en werd behoorlijk dedicated. Ik voelde me als een vis in het water, dit was mijn wereld, mijn vak.  Mijn interesse in bedrijven begon daarbij te groeien; ik wilde meer weten over verschillende personeelsbehoeften en cultuur. Ik was nieuwsgierig naar drijfveren van een organisatie. Ik geloof dat die intrinsieke interesse en motivatie zeer belangrijk is binnen het recruitment vak. Gebrek aan motivatie had ik totaal niet, maar langzaam aan begon ik me wel af te vragen of de cultuur van Ardekay wel bij mij paste. Het informele sfeertje, iedere dag strak in pak, het voelde ver van mijn bed. Toen plotseling mijn vrouw zwanger werd van ons eerste kindje werd cultuur nog belangrijker voor mij. Ik werd voor het eerst vader, dat heeft een flinke impact op je leven. Mijn eigen collega’s waren jong, niemand had kinderen, zelfs de directie niet. Ik miste collega’s waarmee ik mijn nieuwe interesses en levensthema’s kon delen. Een cultuur die aansloot op mijn nieuwe gezinsleven.”

Recruitment, cultuur en “Bold” zijn 

“Toen kwam Mollie op mijn pad. Mollie? Niemand kende het Fin-Tech bedrijf nog drie jaar geleden. Een compleet andere bedrijfscultuur. Ten eerste draagt niemand hier een pak en loop je al snel met een biertje in je hand aan het einde van de dag. The look and feel klopt voor mij. Alles is goed geregeld. Wat mij het meeste opviel en beviel bij aankomst?  Dat bij Mollie de werknemer écht centraal staat. “Je bent een familielid”, zei Adriaan de directeur op mijn eerste dag. Na drie jaar kan ik zeggen dat het ook echt zo is. We delen veel met elkaar, Mollie is een veilige haven voor groei. Daarbij is in de laatste jaren het belang van een sterke vertrouwensband met collega’s steeds belangrijker voor me geworden. Je wilt kunnen lezen en schrijven met je collega’s. Binnen een cultuur mogen karakters best van elkaar verschillen, maar uiteindelijk moet er een gevoel van samenhorigheid zijn om samen succesvol te kunnen worden. Binnen Mollie is er een bepaalde directheid, een straightforwardness richting elkaar. Die eigenschap moet je toch een beetje met ons delen wil je ons team komen versterken… 

…want we zijn best wel “Bold” bij Mollie. Net zoals het lettertype van ons logo”. 

Hanne Wassink

Leave a Response

×