close
People & CultureThink pieces

Recruitment opleiding? Weet welke kant je op wil

Denk je wel eens na over je rol als recruiter? Waar zie je ontwikkelingskansen? In welke recruitment opleiding of cursus wil je nog investeren? Welke specialisatie slag is interessant? We spraken met Recruitment Trainer Ellen van Dieren. Op plekken van uitdagingen ziet Ellen mogelijkheden, en bovenal kansen om te groeien als recruiter. Het belang van een kritische mindset is hierbij belangrijk. Zowel bij de recruiter als de werkgever.

Waar ligt de uitdaging binnen het recruitment vak momenteel?

“Als trainer zie ik veel vraagstukken voorbij komen, vooral omtrent diversiteit binnen de recruitment functie. De verschillende rollen, expertises en verantwoordelijkheden binnen het vak, hoe gaan we die invullen? Vooral binnen intermediairs is die zoektocht actueel, en wordt kritisch gekeken naar een functie die steeds meer multidisciplinair wordt. Bijvoorbeeld de focus op regionaal versus landelijk, leggen we die verantwoordelijkheid bij één functie? Of verdelen we die juist over meerdere? En welke specialistische vaardigheden of kennis zijn daarbij interessant voor een recruiter?”. 

En hoe zit het met de versmelting Marketing & Recruitment ?

“Binnen mijn trainingen ligt veel nadruk op de verschillende ‘rollen’ van de recruiter, zoals die van “storyteller” en “employer brand specialist”. Een belangrijke uitdaging is bijvoorbeeld “hoe creëer ik een employer brand en hoe draag ik die uit? Hoe vermarkt ik een vacature? Het onderdeel marketing komt in steeds meer facetten en recruitment rollen naar voren. Toch ligt de focus bij menig recruiter vooral op targets; “hoeveel vacatures kan ik vandaag ingevuld krijgen?”. Dit is de recruitment behoefte op de korte termijn. Wanneer we over rollen praten, en belangrijke skills, kijken we naar de lange termijn. Bijvoorbeeld meer kennis en skills vergaren over advertising en marketing tools bijvoorbeeld. Die differentiaties zijn allemaal onderdeel van het lange termijn traject, daar mag een recruiter best wel meer aandacht aan geven.”

En kijken recruiters ‘makkelijk’ naar de lange termijn?

“Hier zie ik een grote uitdaging. Vooral het gebrek aan tijd en ruimte is binnen veel organisaties een belemmering. Ik verbaas me vaak over over het feit dat veel organisaties nog te weinig investeren in ontwikkeling op de lange termijn. Als werkgever mag je best kijken welke opleiding interessant is voor je werknemer. Het is een investering in je personeel, de belangrijkste resource van je organisatie. Ontwikkeling van talent. Het belang hiervan wordt te weinig gevoeld, en dus wordt er vaak geen budget en tijd vrijgemaakt. Dat maakt het voor recruiters lastiger om verder te ontwikkelen. Lastig maar niet onmogelijk.” 

Welke tip geef je mee aan recruiters die willen investeren in hun carrière? 

“Zelf initiatief nemen. Dat begint bij jezelf kritisch afvragen welke kant je eigenlijk op wil. Waar liggen voor jou interessante ontwikkelingskansen? Hoe sluiten de veranderingen binnen de markt aan bij jouw unieke talenten? Welke rollen en skills passen bij je? Welke talenten heb je eigenlijk die je nog verder kan ontplooien? Waarom ben je eigenlijk recruiter geworden? Wat zijn je drijfveren binnen dit vak? Het begint allemaal bij bewustzijn. De recruiter mag zich veel bewuster zijn van recruitment drijfveren, recruitment stijl en talent. Welke specialisatie opleiding of cursus past hier nog bij? Als een werkgever hier niet genoeg in stimuleert, ga dan zelf aan de slag. Het gesprek opzoeken met andere recruiters helpt bij zelfreflectie en het vaststellen van groei doelstellingen.”

Ellen geeft onder andere trainingen als instagram voor recruiters (leren werven met instagram), en start vanaf september als docent binnen de Post HBO Recruitment Leergang aan de Hogeschool van Amsterdam. Voor Recruiters, intercedenten & HR professionals die meer willen leren over de Recruitment wereld van nu. Lees van Ellen ook de succesvolle recruiter in 2019


Quincy Burke
×