close
Proces & OptimalisatieThink pieces

Leren van Startups: de nieuwe rol van de senior recruiter

Interview met Ayslan Schmidt van Catawiki

Wat het recruitment landschap interessant maakt, is dat deze zo veranderlijk is momenteel. Een Senior Recruiter die midden in het innovatieve proces staat is Ayslan Schmidt van Startup Catawiki. Catawiki is een online veilingplatform met een mooie marktpositie, zo’n beetje tussen Ebay en het klassieke veilinghuis in.  Onlangs is Catawiki uitgeroepen tot snelst groeiende tech bedrijf van Europa. Ayslan’s visie op recruitment is strategisch, mensgericht en creatief, en bovenal gevoed door een internationale carrière in startups over de hele wereld.

Nieuwe ogen op Recruitment

In de tijd waarin we leven is recruitment dimensionaler aan het worden. Groei van organisaties is afhankelijk van personele groei en innovatie. Een interessante vraag is hoe de rol van de recruitment expert hierdoor verandert, maar ook hoe we met nieuwe ogen naar deze functie mogen kijken. De rol van de recruiter wordt steeds interessanter, raakt meer verweven met andere functies, en krijgt een belangrijkere rol binnen het innovatieve proces.  Dat is sterk zichtbaar binnen nieuwe bedrijven als Catawiki.

Nieuwe benadering talent werving

Binnen snelgroeier Catawiki bijvoorbeeld, is het belangrijk om specifieke specialisten te (blijven) werven. En die invulling is niet altijd hetzelfde. Dynamische teams van developers, product experts, category managers (experts), accountmanagers tot customer support medewerkers moeten bijdragen aan de Startup mentaliteit van Catawiki, en tegelijkertijd de juiste skills hebben voor het kwalitatieve community product dat catawiki heeft neergezet. Ayslan bekijkt dit soort talent werving vanuit verschillende hoeken; “een creatieve benadering richting het vak helpt mij omgaan met snelle technologische ontwikkelingen, en zo de juiste teams vorm te geven”.

Talentwerving, persona’s & design thinking

Zo werkt ze bijvoorbeeld met technieken en methodes als design thinking, die wat bekender zijn uit vakgebieden als marketing en branding. Maar ook het ontwikkelen van een holistisch persona (ook uit marketing) alvorens gedetailleerde talentprofielen op te stellen,  is een manier om profielen strategischer te vormen. “Wanneer we profielen ontwikkelen, voor tech-functies bijvoorbeeld, denken we eerst vanuit het product. In deze fase is een holistische kijk belangrijk, en het exacte persoonsprofiel nog niet aan de orde. We zetten het product centraal, bekijken de features, en laten de persona langzaam groeien met karaktereigenschappen en skills die wij voor ons zien. Team feedback speelt hierin een sleutelrol, onze specialisten hebben de dagelijkse know-how, en weten als geen ander hoe veranderingen een impact hebben op de personele behoefte. Soms is die uitkomst heel anders dan we van tevoren dachten. Blijven leren van je teams is daarom belangrijk. Met de juiste informatie kan je een relevant persona creëren. Ineens ontstaat er dan een helder beeld van het type talent en persoon dat je daadwerkelijk nodig hebt”.

Personal note van de Senior Recruiter

We vroegen ook aan Ayslan wat zij het meest interessant vindt aan haar vak. “Dat ik écht levens van mensen kan veranderen. Het feit dat ik kwalitatieve connecties tot stand kan brengen, tussen mensen en bedrijven, heeft ook impact op de kwaliteit van iemands leven. Die gedachte geeft mij veel motivatie”.

Next time: Ayslan vertelt meer over people & culture, en hoe de “hands-on startup mentaliteit” bij Catawiki bijdraagt aan de juiste organisatie en team groei.

Quincy Burke

Leave a Response

×