close
LearningProces & Optimalisatie

Deze recruitment KPI’s zou elke recruiter moeten meten

Voor het corporate recruitment team is het vervullen van vacatures een dagelijkse uitdaging. Keer op keer proberen zij zo snel mogelijk, én binnen het budget, de beste kandidaat uit de markt te werven. Want dat zorgt voor een tevreden interne klant, kandidaat en manager. Maar wat is nu de belangrijkste Key Perfomance Indicator die elk recruitment team zou moeten meten om er zeker van te zijn dat je ‘on track’ bent? Deze vraag hebben we jullie voorgelegd! Een aantal recruiters hebben ons, vanuit hun eigen ervaring, laten weten welke recruitment KPI’s je absoluut moet meten als recruiter. Lees snel verder!

De quality of hire

Bij Tristan van Putten van Van Dorp Installaties bestaan er geen twijfels over de belangrijkste KPI. “Quality of hire. Dit blijft de allerbelangrijkste. Je kunt nog zo snel een vacature vervullen, maar als er geen culturele fit is of iemand beheerst de materie niet, zul je na korte tijd toch opnieuw de zoektocht moeten starten. Duurzaamheid is key!”

Van Putten heeft ook nog een tip voor teams die aan de slag willen gaan met Key Perfomance Indicators: “Wees je ervan bewust dat je klantrelatie mede het succes van je Key Perfomance Indicators bepaalt. Dus ga je voor het meten van de time to hire, weet dan dat je je Hiring Manager meeneemt in die beslissing. Het succes hangt namelijk mede af van zijn of haar medewerking!”

Lees ook: Van ouderwets intranet naar een digital (happy) workplace

De yield ratio

Ook Lara Vreeke van Emakina is resoluut wat betreft de belangrijkste KPI. “Als ik naar onze eigen organisatie kijk, is met name de yield ratio belangrijk om te meten. Hiermee meet je kort gezegd hoeveel applicants of recruitmentinterviews je nodig hebt voor een hire. Zo hebben wij hier functies waar enkel 1 op de 125 kandidaten door het aannameproces komt, maar ook functies waar 1 op de 25 kandidaten een succesvolle hire is. Het vervullen van deze functies vraagt dus om een totaal andere strategie. De yield ratio geeft inzicht in hoeveel tijd het vervullen van een openstaande vacature kost per recruiter.”

Om succesvol met KPI’s te werken, zijn volgens Vreeke twee zaken onmisbaar: Google Spreadsheets en een flinke dosis discipline. “Dit laatste vooral om de spreadsheets netjes bij te houden”. Daarbij geeft ze nog een tip: “Houd het behapbaar. Begin bijvoorbeeld eerst met het bijhouden van het aantal interviews dat je per week afneemt en leg vast hoeveel reach-outs je verstuurt. Breid de hoeveelheid data per maand uit.”

Doorloop- en responstijd

Laura Longayroux is werkzaam bij Royal FloraHolland. Hier merkt zij dat de volgende recruitment KPI’s onmisbaar zijn voor succesvolle recruitment: doorloop- en responstijden van vervulde vacatures.

Natuurlijk wil ieder recruitment team de doorlooptijd, ofwel de time to hire, per vacature zo laag mogelijk houden. Wil je deze verbeteren, moet je eerst weten wat de gemiddelde time to hire is. Uit onderzoek van de Intelligence Group blijkt dat de gemiddelde doorlooptijd 59 kalenderdagen is. Hoe zit dat bij jouw organisatie? Meet het!

De time to hire is natuurlijk ook afhankelijk van de responstijden. En te lange responstijd vertraagt namelijk de time to hire en vergroot daarbij ook de kans dat de sollicitant een andere keuze maakt. Meet daarom ook de responstijd en bedenk met je team hoe je deze tijd kunt verbeteren.

Wil jij ook jouw time to hire en responstijden meten? Dan heeft Longayroux nog een tip voor je: “Meet het met een volwaardig ATS-systeem en verwerk daar alle communicatie in.” Een ATS-systeem neemt jou veel werk uit handen. Het systeem analyseert je data en helpt je bij het meten van de indicatoren. Ideaal!

De tevredenheid van de kandidaat

Volgens Emma Siegers, werkzaam bij KLM, is het ook cruciaal om de tevredenheid van de kandidaat te meten. “De tevredenheid van de kandidaat draagt bij aan een succesvolle onboarding en daarmee behaal je een hogere succesratio.”

De succesratio deelt het aantal werknemers dat goed presteert door het totale aantal kandidaten dat aangenomen is. Een hoge succesratio laat zien dat de meeste kandidaten die je aangenomen hebt, goed presteren. Is de ratio echter laag, doe je er goed aan om het selectieproces te verbeteren.

Is jouw team ook van plan om Key Perfomance Indicators te meten? Dan adviseert Siegers om ze SMART te maken en normen vast te stellen. “Dan kun je pas echt meten”.

Lees ook: Generatie Z engagement: nieuwsgierigheid is belangrijk

Conclusie: deze recruitment KPI’s móet je meten!

Met dank aan de deelnemers van dit onderzoek, hebben we nu inzicht in een aantal belangrijke recruitment KPI’s. Wil je weten hoe succesvol jouw recruitment team is? Meet dan dus in ieder geval de volgende indicatoren:

  • Doorlooptijd
  • Responstijd
  • Quality of hire
  • Yield ratio
  • Tevredenheid van de kandidaat

Heb je inzicht in deze indicatoren? Dan weet je hoe jouw team ervoor staat en welke stappen je moet ondernemen om jouw recruitment naar een nóg hoger niveau te tillen.

Wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen in de branche? Of wil je ook een keer deelnemen aan één van onze onderzoeken? Schrijf je in bij Recruitment Facts en word onderdeel van onze community!

Quincy Burke
Tags : Kandidaat tevredenheid metenQuality of hire metenTime to hire metenYield ratio meten
×

Powered by WhatsApp Chat

×