close

Als Brand Strategist & Marketeer geloof ik in de visie dat cultuur & branding ‘two sides of the same coin’ zijn. Twee werelden die zo intrinsiek met elkaar zijn verbonden, dat deze veel meer gevoed mag worden vanuit één en dezelfde strategie.

Cultuur & Branding: Community mindset

Leiders, managers, personeel, klanten, leveranciers, ze zijn allemaal part of the same group. Ons kent ons. De tribe gedachte, waarmee steeds meer organisaties werken (je ziet het sterk binnen Saas startups) Het werkt in het voordeel van een organisatie om de mens zichtbaar en fundamenteel centraal te stellen. Online, maar ook zeker offline. Succesvolle organisaties vandaag de dag, ze hebben een lange-termijns strategie, en geen ‘outward facing brand” die niet in lijn is met de interne organisatie cultuur en sfeer. Dit komt allemaal neer op de community mindset. Dezelfde type mensen werken met en voor elkaar. Ook Recruitment krijgt binnen deze mindset een andere benadering. Werknemers krijgen de rol van ambassadeur, en zijn een hele belangrijke voordeur voor nieuw talent en potentiele nieuwe collega’s, die vaak dichterbij zijn dan we denken.

Cultuur & Branding: Culture is King

Gelukkige werknemers zijn werknemers waarvoor goed gezorgd wordt. Iets wat ook klanten enorm waarderen, en tegenwoordig een belangrijke beslissingsfactor is om een samenwerking aan te gaan. Je valt op als organisatie, en je cultuur is je unique selling point. 
Niet alleen voor je klanten, ook binnen het werven van talent. Wanneer je cultuur zichtbaar is en werknemers op de voorgrond staan binnen je organisatie, wordt het veel makkelijker om nieuw talent aan te trekken. Het is de mens die het verhaal vertelt, laat zien, niet de organisatie als “statisch instituut”. De indruk die je werknemers achterlaten, is dezelfde indruk die mensen zullen hebben over je organisatie. Deze stelling is niet eerder zo belangrijk geweest als in het digitale tijdperk. Your culture is your brand.
De brandende vraag is, hoe laat je deze cultuur zien?

Meer weten over dit onderwerp? Een grote inspiratiebron is Tony Hsieh, CEO van Zappos. Hij schreef “Delivering Happiness: A Path to Passion, Profits and Purpose, je kan hier meer lezen over zijn ‘culture is branding’ strategie.

Hanne Wassink

Leave a Response

×