De recruitment afdeling is een drijvende & onmisbare kracht voor de (digitale) transformatie van een bedrijf. De Bijenkorf is hier een lichtend voorbeeld van. Het warenhuis zit middenin een digitale transformatie. Naast een leverancier van producten via de oude, vertrouwde winkelformule, is het bedrijf nu ook uitgegroeid tot een succesvolle e-commerce organisatie.
Vincent Poos, Hoofd Recruitment van de Bijenkorf, heeft hier met zijn team een grote rol in gespeeld. En met succes! De Bijenkorf heeft in 2018 als e-commerce platform de Fashion & Lifestyle vakprijs binnengesleept. Vincent vertelt hoe hij, samen met zijn recruitment team, deze digitale transformatie in goede banen heeft geleid.
Van ‘brick and mortar’ naar een innovatieve e-commerce start-up
Het recruitment team verwerkt jaarlijks maar liefst 25.000 sollicitanten en heeft elk jaar in ieder geval 1.000 hires op winkelniveau.
Vincent is vanaf 2017 werkzaam als Hoofd Recruitment bij de Bijenkorf
De komst van de e-commerce organisatie, naast de traditionele winkelformule, heeft grote invloed gehad op zijn team. De Bijenkorf had namelijk nieuw personeel nodig om de groei en continuïteit van de start-up te waarborgen. En zoals Poos terecht benadrukt: “Een transformatie begint bij de mensen die het moeten doen”.
Dit was makkelijker gezegd dan gedaan. De e-commerce organisatie trekt namelijk een hele nieuwe groep potentiële medewerkers aan. Volgens Poos was de grootste uitdaging dan ook het vinden van gekwalificeerde mensen voor het e-commerce platform. “Recruitment had de uitdaging om een oude organisatie met zijn structuur ‘te verkopen’ als een innovatieve e-commerce start-up.”
Samen met diverse andere afdelingen, werd besloten om de e-commerce organisatie neer te zetten als aparte winkel, naast de zeven fysieke winkels. De e-commerce organisatie is een start-up, en inmiddels scale-up, binnen een traditionele retailer. Dit maakte het voor Developers, Online Marketeers en Dataprofessionals aantrekkelijker om zich te verbinden aan de Bijenkorf.
Lees ook: Holistische benadering van Employer Branding met Joke van Knab
Recruitmentuitdagingen
Hoewel deze apartzetting heeft voorkomen dat de oude organisatie de nieuwe organisatie zou vertragen, deden er zich tegelijkertijd nieuwe problemen voor.
- Hoe krijg je Developers, met een bepaald salarisniveau, in een winkel-cao?
- Hoe maak je de Bijenkorf zichtbaar bij de nieuwe doelgroep?
- Hoe creëer je draagvlak bij de oude en nieuwe organisatie om purpose gedreven te werken en werven?
De oplossing: een nieuw concept
Ook deze recruitmentbarrière heeft Poos overwonnen. Hij heeft voor de e-commerce organisatie een nieuw concept ontwikkeld: ‘een baan bij de Bijenkorf is een ontwikkelingstraject’. Dit sluit mooi aan bij de onlangs gelanceerde purpose: ‘Maak het bijzonder’.
Uit doelgroep onderzoek bleek dat inhoudelijke en persoonlijke ontwikkeling belangrijk is voor talent in deze niche. Om aan deze behoefte te voldoen, richt de Bijenkorf zich op het behouden van zijn medewerkers, om ze vervolgens te laten doorgroeien naar andere functies.
Met deze waardepropositie voor de digital doelgroep, en het vernieuwde purpose gedreven employer brand van de Bijenkorf, is gerichte en consistente arbeidsmarktcommunicatie succesvol geweest.
Lees ook: Zo win je samen met je hiring manager het vertrouwen van de kandidaat
Doorgroeien binnen de Bijenkorf
Poos benadrukt het belang van interne doorgroei- en ontwikkelingsmogelijkheden. “Het inrichten en managen van interne doorstroom is cruciaal. Onze Head of Talent Management en het Learning & Development team zorgen, samen met de managers op de werkvloer, voor het spotten en ontwikkelen van intern talent. De Talent Manager kijkt over welke talenten wij binnen de Bijenkorf beschikken en welke potentie zij hebben om door te groeien binnen het bedrijf. Het Learning & Development team stelt een leer- en ontwikkelplan op om een volgende carrièrestap mogelijk te maken. En dit is waar de Bijenkorf Learning Center om de hoek komt kijken.”
Van digital talent squad naar dedicated HR Manager e-commerce
Om talent onderdeel te maken van de ontwikkeling van de organisatie, werd de Digital Talent Squad in het leven geroepen. Dit selecte, multidisciplinaire groepje, met afgevaardigden uit alle banners van de Selfridges Group, boog zich over grote organisatorische vragen, zoals: Hoe integreren we de digitale tak van de Bijenkorf succesvol in de oude organisatie? De Digital Talent Squad adviseerde het management over deze vraagstukken. Zo benadrukken zij dat HR en de innovatieve e-commerce organisatie de Bijenkorf helpt om zich te transformeren tot een duurzame en toekomstbestendige organisatie. De digital talent squad is inmiddels verleden tijd, maar heeft wel tot gevolg gehad dat er een dedicated HR Manager voor de e-commerce organisatie kwam.
Transformatie begint bij het recruitment team
De conclusie die we uit het interview met Vincent Poos kunnen trekken, is duidelijk. Het recruitment team speelt een cruciale rol voor ‘Driving Change’. Zij zijn immers verantwoordelijk voor het aantrekken van collega’s die dit mogelijk maken, door te selecteren op de juiste mindset, skills en capabilities.
“Nothing we do is more important than hiring and developing people. At the end of the day, you bet on people, not on strategies.”
– Lawrence Bossidy
Wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen in de branche? Schrijf je in bij Recruitment Facts en word onderdeel van onze community!
Een artikel van Recruitment Facts, geschreven door Quincy Burke, op basis van een interview met Vincent Poos. Sinds januari 2017 bij de Bijenkorf als Hoofd Recruitment!