Als er 100 bezoekers op je vacaturesite komen, dan betekent dit niet dat je 100 sollicitanten hebt. En dat is maar goed ook, want niet alle bezoekers zorgen voor kwalitatieve kandidaten conversie. Wat je wil is vooral díe personen aanspreken, die ook echt passen bij de functie die je open hebt staan. Luuk van Joboti vertelde al eerder over de inzet van de chatbot, om sneller te filteren op interessante kandidaten en matches. Interessant is dat de chatbot ook ingezet kan worden om kwalitatief conversie te verhogen. Hoe dat werkt? Luuk vertelt.
De chatbot verleidt je kandidaat
Het kan gebeuren dat jouw ideale kandidaat op je site belandt, maar niet direct de vacature kan vinden die hij zoekt. Hij is in no-time weer weg en dat is zonde! Gemiddeld solliciteert slechts 3 procent van de bezoekers; 97 procent verlaat je site dus zonder gegevens achter te laten. Een chatbot biedt hier de oplossing, en stimuleert kandidaten conversie. De recruitment chatbot spreekt je bezoeker namelijk direct aan, en hij of zij kan op een eenvoudige manier aangeven wat voor baan hij zoekt. De chatbot helpt de bezoeker vervolgens verder in zijn zoektocht. Op die manier komt hij mogelijk wel bij de vacature die hem op het lijf geschreven is. De eerste interesse is zo gewekt en jij weet al precies wat deze top kandidaat wil. Nu is het aan jou om hem verder te verleiden.
Kandidaten conversie: De eerste screening
Het kan ook zo zijn, dat je een enorm populaire vacature online hebt staan. Je krijgt ladingen reacties binnen. Ook van enthousiaste sollicitanten die niet voor de functie in aanmerking komen. Iemand moet bijvoorbeeld in een specifieke regio wonen, een rijbewijs hebben of in het bezit zijn van specifieke certificaten. Dan heb je een dagtaak aan het beantwoorden van vragen en het eventueel afwijzen van sollicitanten. De chatbot helpt je dan met de eerste screening. Zo kun jij gesprekken inplannen met de personen die ook echt matchen met de functie.
De chatbot verhoogt je conversie
De recruitment chatbot kan je helpen om kandidaten conversie te stimuleren, de ideale kandidaat aan je te binden en de juiste profielen te filteren als het aanbod groot is. Op deze wijze verhoogt de recruitment chatbot conversie. Benieuwd hoe dat in de praktijk werkt? Kijk eens naar de resultaten van de chatbot Secretary Plus, lees het interview met Marleen van USG.