close
Tech & ToolsThink pieces

Van ouderwets intranet naar een digital (happy) workplace

Hoe werknemers intern met elkaar in verbinding staan, bepaalt de mate van gelukkig en goed werken. Klinkt holistisch, maar als we Jonathan Davies van Happeo mogen geloven kan dit heel concreet gemaakt worden. Met Jonathan (internal communication) spraken we over cultuur en engagement. De mate waarin mensen in contact staan met elkaar, op de werkvloer. Happeo ontwikkelde een platform voor medewerkers waar internal engagement de focus heeft – de manier waarop werknemers kennis met elkaar delen. Gebruikers als Randstad Sourceright zijn enthousiast. En de Europese Unie gaf zelfs een Award nominatie voor één van de meest veelbelovende Tech startups in the EU. Wij zijn benieuwd, hoe werkt een tool als Happeo in de praktijk? En hoe beïnvloedt internal engagement een organisatie? 

Waarom zetten organisaties Happeo in? 

“Om Internal Engagement te stimuleren, overal op de werkvloer. Naast de top-down benadering van toen, is er nu ruimte voor bottom-up interactie. Hedendaagse platformen zijn vooral op de power-users ingericht, om de bovenste lagen controle en overzicht te bieden. Dat draaide niet om de werkervaring van het personeel zelf. Er werd geen aandacht besteed aan hoe werknemers met elkaar in verbinding staan, hoe efficiënt communicatie was, en hoe snel informatie beschikbaar werd gesteld. Gevolg? Een duur platform dat niemand gebruikt, dus dat overzicht heb je alsnog niet. Vandaag de dag draait het om snellere communicatielijntjes tussen alle individuen en lagen in een organisatie – dus bottom-up communicatie, met top-down zicht en stimulatie.” 

Hoe werkt een platform voor medewerkers in de praktijk?

“Door de integratie van communicatie functies (interactie) én source functies (informatie) ontstaat een algeheel overzicht van de organisatie. Individuen en communities vormen zich binnen zo’n space, naar hoe de (kennis) behoefte organisch groeit in een organisatie. Voorbeeld: accounting in India doet iets interessants, waar business development in Singapore wat aan heeft. Dit zijn in feite twee verschillende communities binnen een organisatie, die in eerste instantie niets met elkaar te maken hebben. In het originele intranet werd dit niet samengebracht, in een platform zoals Happeo wordt dit zichtbaar en ontstaat er snel een lijntje. Daarom vermijden we termen als ‘digital workplace’, ‘intranet’ of welke buzzwords er dan ook zijn. Het draait om medewerkers en de communities die zij vormen – en hoe organisaties dat in hun voordeel kunnen gebruiken. Met Happeo wordt informatie sneller opgepikt, en gedeeld op de plekken in een organisatie waar informatie écht waarde kan toevoegen.”

Dus Happeo draait vooral om een snellere manier van kennis delen? 

“Dat is slechts één facet, het draait om iets groters. Namelijk om de manier hoe we vandaag de dag het meest gelukkig werken. Happeo heeft als overkoepelende missie “making work a happier place”. Hoe er gecommuniceerd wordt, informatie gedeeld en communities intern ontstaan, bepalen de mate van gezonde en gemotiveerde engagement op de werkvloer. Tussen collega’s, teams en afdelingen. Het heeft directe invloed op hoe gelukkig we zijn als mens, en daarmee kunnen excelleren binnen een functie.  Employee engagement heeft daarbij een sterke invloed op hoe mensen zich aangetrokken voelen tot een organisatie. Het hangt af van de mate waarin ze gehoord en gezien worden. En de mate waarop ze zelf kennis kunnen delen. Bovendien geeft sterk internal engagement mensen ownership over hun rol en waarde in een organisatie. De mate van engagement heeft veel invloed op hoe lang werknemers in een organisatie willen blijven, en hoe goed ze hun werktijd besteden”. 

Next time: Happeo combineerde onderzoeksresultaten van Gallup, McKinsey en Harvard Business en ontwikkelde op basis daarvan een formule waarmee employer engagement tastbaar gemeten kan worden. Stay tuned!

Quincy Burke
×